iliustracija iliustracija iliustracija iliustracija iliustracija

Nobelio fizikos premija: kas yra gravitacinės bangos?

2017-10-05 10:49:03

2017 m. Nobelio fizikos premiją pasidalijo trys mokslininkai – amerikiečiai Kipas Thorne'as, Raineris Weissas ir Barry Barishas, reikšmingai prisidėję prie praėjusių metų vasario mėnesį paskelbto gravitacinių bangų atradimo.

Šis atradimas yra beveik keturis dešimtmečius trukusio LIGO (Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory) projekto kulminacija. K. Thorne'as ir R. Weissas LIGO inicijavo dar 1984 m., 1997-aisiais B. Barishas tapo jo vadovu. LIGO gravitacines bangas aptiko 2015 m. rugsėjo 14 d. – vieną dieną prieš oficialiai pradedant tuo metu pažangiausios detektoriaus konfigūracijos stebėjimų programą.

Gravitacines bangas skleidžia kiekvienas masę turintis objektas, judantis su pagreičiu – greitėdamas, lėtėdamas arba keisdamas judėjimo kryptį. Tačiau daugumos šių objektų skleidžiamos bangos yra pernelyg silpnos, kad jas būtų įmanoma aptikti. „Tik patys masyviausi ir greičiausiai judantys objektai, tokie kaip juodosios skylės, erdvę supurto taip, kad signalas aptinkamas net už milijardų šviesmečių. Aptiktasis gravitacinių bangų signalas atsklido iš juodųjų skylių poros, kurios sukosi viena aplink kitą, suartėjo, susilietė ir susijungė į vieną. Signalą, atsklindantį iš tokio įvykio, teoriškai apskaičiavo Albertas Einsteinas dar 1915 m., taigi atradimas įvyko praėjus lygiai šimtui metų po pirmosios prognozės“, – pasakojo Vilniaus universiteto Teorinės fizikos ir astronomijos instituto docentas dr. Kastytis Zubovas.

Pasak mokslininko, gravitacinės bangos sklinda šviesos greičiu ir vis silpnėja, taigi, nors prie juodųjų skylių poros erdvės ištempimas ir suspaudimas yra panašios amplitudės kaip ir pats erdvės regionas, pasiekusios Žemę bangos tampa tokios silpnos, kad tik moderniausi detektoriai pajėgia jas aptikti.

Šiuo metu aptikti jau keturi gravitacinių bangų signalai. Pirmi trys atsklido iš besijungiančių juodųjų skylių porų, paskutinis, paskelbtas vos prieš savaitę – iš neutroninių žvaigždžių poros. Šie atradimai įrodė, kad juodosios skylės, 15–50 kartų masyvesnės už Saulę, egzistuoja. Taip pat visiškai patvirtinta bendrosios reliatyvumo teorijos prognozė.

„Bet didžiausia naujovė, kurią mums davė gravitacinės bangos, yra galimybė visiškai kitaip tyrinėti Visatą. Iki šiol visi tyrimai buvo daromi tik remiantis elektromagnetinių bangų – nuo radijo iki gama spindulių, įskaitant ir regimąją šviesą – stebėjimu. Elektromagnetines bangas skleidžia ne visi objektai – pavyzdžiui, juodosios skylės nieko nespinduliuoja. Be to, kosmose sklindančias elektromagnetines bangas gali sugerti pakeliui pasitaikantys dulkių ar dujų debesys, taigi mus pasiekia ne visi spinduliai, kuriuos koks nors šaltinis paskleidė mūsų link“, – dėstė astrofizikas.

Gravitacinės bangos su tokiomis problemomis nesusiduria, tad jos leidžia tyrinėti objektus, kurie nieko nespinduliuoja arba yra dengiami didžiulių dulkių sluoksnių. Pirmieji trys gravitacinių bangų signalai aptikti dviem LIGO detektoriais – didžiuliais interferometrais, esančiais JAV. Paskutinis signalas aptiktas bendradarbiaujant su Italijos konsorciumu VIRGO. Trijų detektorių duomenys leido gerokai tiksliau nustatyti šaltinio padėtį. Ta kryptimi netrukus buvo nukreipti teleskopai, ieškantys galimo elektromagnetinių signalų šaltinio, sutampančio su gravitacinių bangų šaltiniu.

Pasak dr. K. Zubovo, gravitacinių bangų astronomija žengia tik pirmuosius žingsnius, bet jos potencialas – milžiniškas. Juodųjų skylių ir neutroninių žvaigždžių tyrimai, iš jų išplaukiančios išvados apie žvaigždžių formavimąsi reikšmingai papildys turimas astronomines žinias. Ir nors Lietuvos mokslininkai tiesiogiai neprisideda prie gravitacinių bangų paieškų, lietuvių indėlis į įvairias Europos kosmoso agentūros misijas padės pagilinti supratimą apie Visatą.

Naujienos komentarai

Jūsų el. paštas:

iliustracija2017-10-23 16:51:26

Dar neregėtos fotografavimo galimybės: „Huawei“ pristato stilingą „Mate 10 lite“

Nuo šiol bus dar paprasčiau pasidaryti tobulą asmenukę ar pagauti geriausią atostogų kadrą – tokį, kurį norėtųsi iškart kelti į savo socialinio tinklo paskyrą.
iliustracija2017-10-23 16:51:26

Dakaro šturmanas S.Jurgelėnas: „Pirmos penkios dienos bus labai „galingos“

2018-ųjų metų Dakaro ralis švęs du jubiliejus: geriausiai pasaulyje žinomos maratoninės lenktynės vyks jau 40-ą kartą per istoriją ir 10-ą – Pietų Amerikoje.
iliustracija2017-10-23 16:33:38

Lietuva ribos transriebalų kiekį maisto produktuose

Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga pasirašė įsakymą, kuriuo bus ribojamas transriebalų kiekis maisto produktuose. Šio įsakymo projektas buvo notifikuotas Europos Komisijoje (EK), jį parėmė ir kitos Europos Sąjungos (ES) šalys.
iliustracija2017-10-23 16:28:41

Lietuvos mobiliojo ryšio operatoriai atliks paskutinį dažnių keitimo etapą

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba (RRT) informuoja, kad naktį iš spalio 27 d. į spalio 28 d. Lietuvos mobiliojo ryšio tiekėjų UAB „Bitė Lietuva“, UAB „Tele2“ ir AB „Telia Lietuva“ tinkluose numatoma atlikti techninius pakeitimus.
iliustracija2017-10-23 16:26:26

Lietuvos gyventojai II pakopos pensijų fonduose jau sukaupė 2,8 mlrd. eurų

Antros pakopos pensijų fonduose Lietuvos dirbantieji rugsėjo pabaigoje buvo sukaupę 2,8 mlrd. eurų – jų santaupos nuo metų pradžios padidėjo 292 mln. eurų, arba 12 proc. „Galime konstatuoti, kad ilgalaikiai fondų rezultatai yra stiprūs.
iliustracija2017-10-23 16:23:08

Programuotojai – pradinių klasių moksleiviai?

Gyvename technologijų amžiuje. Auga karta, kuri greitai perpranta skaitmeninių įrenginių programas, o valdyti jas išmoksta lengvai ir intuityviai. Ar negalėtume įgimtą vaikų smalsumą nukreipti ne vartojimo, o kūrybos kryptimi?
iliustracija2017-10-23 16:20:42

Šiuolaikinis mokslininkas: griūvantys stereotipai ir galia nulemti ateitį

Mokslininko portretas dažnai suvokiamas stereotipiškai – tarp knygų ar mėgintuvėlių laboratorijoje užsidaręs fanatikas ir ribotą socialinį gyvenimą gyvenantis intravertas.
iliustracija2017-10-23 16:17:29

Plečiamas požeminis elektros tinklas: šiemet nutiesta per 1300 km kabelių

Atnaujindama elektros skirstymo tinklą elektros ir dujų skirstymo bendrovė „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) per devynis šių metų mėnesius jau nutiesė daugiau kaip 1300 km požeminių elektros kabelių.
iliustracija2017-10-20 12:21:50

Prasidėjo kapų tvarkymas – kokių klaidų reikėtų vengti

Spalio vidury gyventojai tradiciškai pradeda tvarkyti artimųjų kapus, ruošdamiesi Vėlinėms. Prieš uždegant žvakes, daugelis skuba nusigrėbti lapus, nurinkti nuvytusių gėlių likučius.
iliustracija2017-10-20 12:16:29

„VoLTE“ – kas tai ir kodėl geriau nei įprasti skambučiai?

Anot ekspertų, nauja balso ryšio paslauga „VoLTE“, perduodama 4G ryšiu, netrukus pakeis lietuviams jau įprastus skambučius telefonu. Tą prognozuoja ir šalies mobilieji operatoriai, ir išmaniųjų telefonų gamintojai. Tad kas tai per technologija, kokius jos privalumus pajus vartotojai ir ko reikia, kad galėtume ja naudotis?
iliustracija2017-10-20 12:14:09

Šeši patarimai, ką reikia žinoti prieš įrengiant namuose saugumo kameras

Lietuvos policijos statistika rodo, kad kas dešimta vagystė Lietuvoje – iš gyvenamųjų patalpų. Be to, tik labai nedidelė jų dalis yra stebimos saugumo kamerų, o dalyje tų, kuriose tokios saugumo sistemos yra, kameros įrengtos netinkamai ar nesilaikant teisinių reikalavimų.
iliustracija2017-10-20 12:09:04

Gyventojus pasieks VMI pranešimai su apskaičiuota mokėtina GPM suma

Pirmieji pranešimų sulauks 15 tūkst. gyventojų, privalėjusių, bet nepateikusių metinių pajamų deklaracijų už 2016 m. dėl pritaikyto per didelio metinio ar papildomo neapmokestinamojo pajamų dydžio (NPD).
iliustracija2017-10-20 11:56:17

Didesnio pravažumo automobilių padangų testus nugalėjo „Goodyear“ ir „Dunlop“

Vokietijos technikos priežiūros draugijos (GTÜ), Vokietijos automobilių klubo (ADAC) ir kitų kompetentingų institucijų šio sezono žieminių didesnio pravažumo automobilių padangų bandymuose triumfavo „Goodyear“ bei „Dunlop“ gamintojų modeliai, užėmę atitinkamai pirmą ir antrą vietas.
iliustracija2017-10-20 11:56:17

Nuo modernių alaus gamybos technologijų iki „čigoniškų“ metodų

Vieni įsikūrė pamatę augančią savo alaus paklausą, kiti – iki šiol neturi savo bravoro, vadinasi „čigoniška“ alaus darykla, bet jau sulaukia aukščiausių įvertinimų. Vieni pirmenybę teikia alaus brandinimo laikui, kiti – jo kartumui, kurį matuoja apyniais.
iliustracija2017-10-19 19:37:31

Sunegalavote keliaudami užsienyje: kokių klaidų nekartoti?

Populiariausios kryptys tarp keliautojų, norinčių pratęsti ar prisišaukti vasarą, išlieka Turkija ir Egiptas. Draudimo bendrovės BTA duomenimis, šias kryptis besirenkantys keliautojai dažniausiai vyksta ramiai praleisti atostogas, tačiau ir ramus poilsis keliautojų neapsaugo nuo sveikatos sutrikdymų, o įvykus nelaimei ne visi pacientai žino, kur kreiptis ir kaip elgtis.
iliustracija2017-10-19 19:24:05

ESO pataria, kaip elgtis apsemtose vietovėse ir patalpose

Po gausių kritulių daugiau nei penktadalis šalies savivaldybių paskelbė ekstremalią padėtį, daugelis laukų tebėra nepravažiuojami iki šiol. Elektros ir dujų skirstymo bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) rangovų įmonės apsemtose vietovėse taip pat susiduria su problemomis.
iliustracija2017-10-19 19:18:22

3D vaizdas ne tik kine, bet ir operacinėje

VUL Santaros klinikų medikai pirmieji ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse turėjo galimybę operacijų metu panaudoti atvirų mikrochirurginių operacijų vizualizacijos sistemą, kuri perteikia padidintą operacinio lauko vaizdą į monitoriaus ekraną aukštos raiškos 3D formatu.
iliustracija2017-10-19 19:13:42

Pokyčiai mokykloje: tyrimas atskleidė, kokiais būdais įgyvendino geriausi

Net 8 metus trukęs Jungtinės Karalystės mokslininkų Alekso Hilo, Lizo Melono, Beno Leikerio ir Džiulzo Godardo atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo 411 šios šalies mokyklų vadovai, atskleidė, kad pokyčiai mokykloje yra sudėtingas, ilgas ir ne visiems įkandamas procesas.
iliustracija2017-10-19 19:07:21

KTU mokslininkai kvies pasinerti į virtualios realybės pramogas

Išmaniosios svarstyklės, virtualus slidinėjimas, šaudymas iš kulkosvaidžio ir sklandymas su parasparniu –tai tik keletas įdomybių, kurias išbandyti siūlys spalio 27-28 dienomis Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ antrą kartą rengiamoje parodoje „Išmani Lietuva“ dalyvaujantis Kauno technologijos universitetas.
iliustracija2017-10-19 17:49:54

Nuo prašymo atspėti slaptažodį iki Biblijos programėlės

Telekomunikacijų paslaugas teikiančių bendrovių salonuose dirbantys ekspertai kasdien padeda klientams persikelti kontaktus, paaiškina telefonų funkcijas ar sukonfigūruoja el. paštą.
iliustracija2017-10-17 12:12:28

Kaip tapti saugesniems kibernetinėje erdvėje?

Įsivaizduokite, kad kolega jums atsiuntė el. laišką su prisegtu failu. Nieko bloga nenujausdamas, jūs šį failą atsidarote. Tuo tarpu jums nežinant kompiuteryje jau pradeda veikti kenksmingos programos ir netrukus programišiai iš jūsų el. pašto dėžutės siunčia virusais užkrėstus laiškus nieko nenutuokiantiems kolegoms.
iliustracija2017-10-17 12:09:35

Mobiliųjų aplikacijų valdytojams – registracija VDAI

Mobiliųjų aplikacijų savininkai, parduodantys įvairias prekes ar paslaugas, privalo registruotis Valstybinėje duomenų apsaugos inspekcijoje (VDAI) kaip asmens duomenų valdytojai.
iliustracija2017-10-17 12:06:56

Verčiant Lietuvą programuotojų šalimi konkurencijai vietos nebelieka

Pastaruoju metu itin sparčiai populiarėjančio programavimo mokančios mokyklos ir akademijos jau nebeapsiriboja vien tik žinių bei įgūdžių perteikimu ir užsibrėžia ambicingesnių tikslų.
iliustracija2017-10-17 12:04:39

KTU informatikai kviečia moksleivius į nemokamas programavimo pamokėles

Kauno technologijos universiteto Informatikos fakultetas (KTU IF) skelbia registraciją į 2017-2018 m. m. mokymų ciklą „Programavimo pamokėlės“, kuri tęsis iki spalio 30 dienos. Nemokamos ir nuotolinės pamokėlės bus skirtos visiems moksleiviams, norintiems išmokti programuoti C++ programavimo kalba.
iliustracija2017-10-16 19:33:47

„Huawei“ pristatė „Mate 10“ serijos telefonus, turinčius dirbtinį intelektą

Šiandien Miunchene „Huawei“ pristatė naują išmaniųjų telefonų erą – „Mate“ serijos telefonus „Mate 10“, „Mate 10 Pro“ ir „Porsche Design Mate 10“, turinčius pirmąjį pasaulyje dirbtinio intelekto procesorių „Kirin“, užtikrinantį spartesnį naudojimąsi telefonu ir geresnį prisitaikymą prie vartotojo įpročių.
iliustracija2017-10-16 16:14:39

Į Vilniaus gatves išriedės 40 naujų žemagrindžių troleibusų

Susisiekimo ministras Rokas Masiulis pasirašė įsakymą, kuriuo remiantis iš 2014–2020 metų Europos Sąjungos (ES) struktūrinių fondų bus skirtas 13,5 mln. eurų finansavimas viešojo transporto priemonių parkui Vilniaus mieste atnaujinti.
iliustracija2017-10-16 16:12:13

Kas užtikrina, kad išmaniuosius savo įrenginius valdysime tik mes patys?

Daiktų internetas – viena daugiausiai diskusijų keliančių technologinių inovacijų krypčių šiandien. Skaičiuojama, jog iki 2020-ųjų pasaulyje skaičius prietaisų, dėka prisijungimo prie interneto renkančių duomenis apie savo klientą, padvigubės.
iliustracija2017-10-13 23:05:43

High-tech paltai

High-tech paltai - tai paltai, kuriuos galima dėvėti žvarbiausiu oru. Sprendimas yra šiluminis įdėklas (pašiltinimas) Meida® Sertifikuoti Danų gamybos šiluminiai įdėklai ilgą laiką buvo naudojami daugiausia siaurai specializuotai sporto bei turizmo paskirties aprangai.
iliustracija2017-10-13 22:56:44

VLK pataria: kaip patekti pas gydytoją specialistą greičiau?

Neretai gyventojai, gavę šeimos gydytojo siuntimą, skundžiasi ilgomis laukimo eilėmis pas gydytoją specialistą. Tačiau ne visi žmonės žino, kad iš tiesų jie patys gali pasirinkti tiek gydytoją specialistą, tiek gydymo įstaigą, kurioje yra mažiausia eilė paskirtoms sveikatos priežiūros paslaugoms gauti.
iliustracija2017-10-13 22:51:14

Futurologo prognozės 2030-ųjų pasauliui: didžiausi kito dešimtmečio iššūkiai

Ray‘us Hammondas visame pasaulyje pripažintas ir kaip futurologas, ir kaip verslininkas. 17 knygų išleidęs ir net „Google“ savo paskaitas skaitęs ekspertas dar prieš 33 metus išpranašavo interneto svarbą, o šiandien Vilniaus inovacijų forume „Innovation Drift“ pateikia šešias problemas, kurios suformuos 2030-ųjų pasaulį.