iliustracija iliustracija iliustracija iliustracija iliustracija

Nobelio fizikos premija: kas yra gravitacinės bangos?

2017-10-05 10:49:03

2017 m. Nobelio fizikos premiją pasidalijo trys mokslininkai – amerikiečiai Kipas Thorne'as, Raineris Weissas ir Barry Barishas, reikšmingai prisidėję prie praėjusių metų vasario mėnesį paskelbto gravitacinių bangų atradimo.

Šis atradimas yra beveik keturis dešimtmečius trukusio LIGO (Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory) projekto kulminacija. K. Thorne'as ir R. Weissas LIGO inicijavo dar 1984 m., 1997-aisiais B. Barishas tapo jo vadovu. LIGO gravitacines bangas aptiko 2015 m. rugsėjo 14 d. – vieną dieną prieš oficialiai pradedant tuo metu pažangiausios detektoriaus konfigūracijos stebėjimų programą.

Gravitacines bangas skleidžia kiekvienas masę turintis objektas, judantis su pagreičiu – greitėdamas, lėtėdamas arba keisdamas judėjimo kryptį. Tačiau daugumos šių objektų skleidžiamos bangos yra pernelyg silpnos, kad jas būtų įmanoma aptikti. „Tik patys masyviausi ir greičiausiai judantys objektai, tokie kaip juodosios skylės, erdvę supurto taip, kad signalas aptinkamas net už milijardų šviesmečių. Aptiktasis gravitacinių bangų signalas atsklido iš juodųjų skylių poros, kurios sukosi viena aplink kitą, suartėjo, susilietė ir susijungė į vieną. Signalą, atsklindantį iš tokio įvykio, teoriškai apskaičiavo Albertas Einsteinas dar 1915 m., taigi atradimas įvyko praėjus lygiai šimtui metų po pirmosios prognozės“, – pasakojo Vilniaus universiteto Teorinės fizikos ir astronomijos instituto docentas dr. Kastytis Zubovas.

Pasak mokslininko, gravitacinės bangos sklinda šviesos greičiu ir vis silpnėja, taigi, nors prie juodųjų skylių poros erdvės ištempimas ir suspaudimas yra panašios amplitudės kaip ir pats erdvės regionas, pasiekusios Žemę bangos tampa tokios silpnos, kad tik moderniausi detektoriai pajėgia jas aptikti.

Šiuo metu aptikti jau keturi gravitacinių bangų signalai. Pirmi trys atsklido iš besijungiančių juodųjų skylių porų, paskutinis, paskelbtas vos prieš savaitę – iš neutroninių žvaigždžių poros. Šie atradimai įrodė, kad juodosios skylės, 15–50 kartų masyvesnės už Saulę, egzistuoja. Taip pat visiškai patvirtinta bendrosios reliatyvumo teorijos prognozė.

„Bet didžiausia naujovė, kurią mums davė gravitacinės bangos, yra galimybė visiškai kitaip tyrinėti Visatą. Iki šiol visi tyrimai buvo daromi tik remiantis elektromagnetinių bangų – nuo radijo iki gama spindulių, įskaitant ir regimąją šviesą – stebėjimu. Elektromagnetines bangas skleidžia ne visi objektai – pavyzdžiui, juodosios skylės nieko nespinduliuoja. Be to, kosmose sklindančias elektromagnetines bangas gali sugerti pakeliui pasitaikantys dulkių ar dujų debesys, taigi mus pasiekia ne visi spinduliai, kuriuos koks nors šaltinis paskleidė mūsų link“, – dėstė astrofizikas.

Gravitacinės bangos su tokiomis problemomis nesusiduria, tad jos leidžia tyrinėti objektus, kurie nieko nespinduliuoja arba yra dengiami didžiulių dulkių sluoksnių. Pirmieji trys gravitacinių bangų signalai aptikti dviem LIGO detektoriais – didžiuliais interferometrais, esančiais JAV. Paskutinis signalas aptiktas bendradarbiaujant su Italijos konsorciumu VIRGO. Trijų detektorių duomenys leido gerokai tiksliau nustatyti šaltinio padėtį. Ta kryptimi netrukus buvo nukreipti teleskopai, ieškantys galimo elektromagnetinių signalų šaltinio, sutampančio su gravitacinių bangų šaltiniu.

Pasak dr. K. Zubovo, gravitacinių bangų astronomija žengia tik pirmuosius žingsnius, bet jos potencialas – milžiniškas. Juodųjų skylių ir neutroninių žvaigždžių tyrimai, iš jų išplaukiančios išvados apie žvaigždžių formavimąsi reikšmingai papildys turimas astronomines žinias. Ir nors Lietuvos mokslininkai tiesiogiai neprisideda prie gravitacinių bangų paieškų, lietuvių indėlis į įvairias Europos kosmoso agentūros misijas padės pagilinti supratimą apie Visatą.

Naujienos komentarai

Jūsų el. paštas:

iliustracija2018-01-14 10:22:05

Pirmąją maratoninio etapo dieną Vaidotas Žala finišavo 12-as

7 ir 8 Dakaro etapai, vykstantys šeštadienį ir sekmadienį – išskirtiniai visame ralyje. Jie vadinami maratoniniu greičio ruožu – po septintojo sportininkai negali gauti jokios techninės pagalbos ir automobilius remontuoja patys su tais įrankiais, kuriuos vežasi kartu.
iliustracija2018-01-13 13:04:13

Dakaro ralis Bolivijoje: sunkumai aukštikalnėse ir pagalba vietiniams

Po penkias dienas trukusio maudymosi Peru „fesh-fesh“ tipo smėlyje, Dakaro ralis persikėlė į Boliviją. Čia dalyvių laukia kitokio tipo trasos – dalis jų yra klasikinio ralio tipo keliai ant kieto grunto, tačiau tenka pratintis prie naujo iššūkio – aukščio.
iliustracija2018-01-12 22:59:10

Iš Lietuvos į Pietų Ameriką atkeliavęs „Nissan Navara“ pateisino lūkesčius

„Jeigu antrą kartą reikėtų spręsti, ar gabenti automobilį iš Lietuvos, vėl darytume taip pat“, – sako Mindaugas Plukys, vienas iš projekto #iGo2Dakar dalyvių. Lietuviškais registracijos numeriais padabintą „Nissan Navara“ Pietų Amerikoje vairuojantys tautiečiai ne tik džiaugiasi gerai pažįstamo automobilio tinkamumu tokiems iššūkiams, bet ir vietinių ralio gerbėjų dėmesiu.
iliustracija2018-01-12 22:52:06

Iš Dakaro į Vilnių bėgančio ugniagesio gelbėtojo laukia didelis iššūkis - Alpės

Ugniagesys gelbėtojas Aidas Ardzijauskas, bėgantis iš Dakaro į Vilnių, jau įveikė daugiau kaip 6 tūkst. kilometrų. Šiuo metu jis Italijoje, netoli Venecijos, ir kyla Alpių link.
iliustracija2018-01-12 22:49:53

Praėjusiais metais eismo saugos situacija Lietuvos keliuose išliko stabili

Statistikos duomenimis, eismo saugos situacija praėjusiais metais, palyginti su 2016 m., išliko beveik nepakitusi – eismo įvykių šalies keliuose sumažėjo 0,3 proc., nepakito per metus žuvusiųjų skaičius (192), sužeista 0,1 proc. daugiau žmonių.
iliustracija2018-01-12 22:42:34

Seimas išplėtė Lietuvos valstybės istorinės vėliavos naudojimo tvarką

Seimas priėmė Valstybės vėliavos ir kitų vėliavų įstatymo pataisas (projektas Nr. XIP-4422(2), kuriomis išplečiama Lietuvos valstybės istorinės vėliavos naudojimo tvarka.
iliustracija2018-01-12 22:40:53

Vartotojams - didesnė apsauga įsigyjant draudimo paslaugas

Keičiant draudimo įstatymą, siekiama, kad draudimo produktų platintojai visada sąžiningai, teisingai, ir profesionaliai veiktų draudimo paslaugų klientams (draudėjams, apdraustiesiems ir naudos gavėjams bei nukentėjusiems tretiesiems asmenims) geriausiomis sąlygomis ir rūpintųsi jų interesais.
iliustracija2018-01-12 22:37:04

Renovavo aukščiausią Lietuvos statinį ir ilgiausią šalyje automobilių tiltą

Itin dideliame aukštyje vykdyti aukščiausio Lietuvos statinio ir ilgiausio šalies automobilių tilto rekonstrukcijos darbai – tai du unikalūs projektai, kuriuos 2017 metais sėkmingai įgyvendino Kaune įsikūrusi įmonė „Švykai“.
iliustracija2018-01-12 22:32:21

Paspaudus šaltukui: 7 patarimai, kaip ryte užvesti automobilį

Žiema pagaliau ateina į Lietuvą – meteorologai praneša, kad oro temperatūra artimiausiomis naktimis nukris iki 10 laipsnių šalčio. Šiemet – tai pirmasis atšalimas, todėl toks orų pokytis dažniausiai atneša nemalonius netikėtumus vairuotojams.
iliustracija2018-01-12 22:30:50

Dažniausi telefonų gedimai ir patarimai, kaip nuo jų apsisaugoti

Šiuolaikinių telefonų „Achilo kulnas“ yra ekranas. „Mobiliųjų telefonų techninio centro“ duomenimis, net trys iš penkių į serviso centrą pristatytų įrenginių skundžiasi su ekrano gedimu susijusiais simptomais.
iliustracija2018-01-12 22:26:33

Žiemos smūgis veido odai: kaip tinkamai apsisaugoti?

Šaltis, vėjas ir svyruojanti oro temperatūra šaltuoju metų laiku itin neigiamai veikia bet kokio tipo veido odą, o ypač žiemą kenčia tie, kurių oda yra sausa ir jautri. Nenuostabu, kad keli žiemos mėnesiai galiausiai atsispindi ir daugelio mūsų veide.
iliustracija2018-01-12 22:22:53

Naudingi patarimai, kaip tinkamai prižiūrėti šaldytuvą

Nors ne kiekvienas iš mūsų kasdien naudojasi virtuvėje esančiais buitiniais prietaisais, tačiau šaldytuvo dureles varstome netgi kelis kartus per dieną. Tačiau ar jo priežiūrai skiriame pakankamai dėmesio ir laiko?
iliustracija2018-01-12 22:20:04

„iPhone X“ apžvalga: augintiniai drakonai, veido atpažinimas ir kt.

Mobiliojo ryšio lyderė „Tele2“ pastebi, kad praėjus lygiai 11 savaičių nuo „iPhone X“ pardavimų Lietuvoje pradžios, susidomėjimas šiuo jubiliejiniu „Apple“ kūriniu dar vis neatslūgsta.
iliustracija2018-01-12 22:17:36

Sausio mėnesio šilumos kainų statistika Lietuvoje

Vidutinė centralizuotai tiekiamos šilumos kaina sausio mėn. yra 5,19 ct/kWh (be PVM) ir, palyginus su gruodžio mėn., pokytis sudaro 2,17 proc. – praneša Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (VKEKK).
iliustracija2018-01-12 09:37:48

Kelyje iš Peru į Boliviją Vaidotas Žala – 17-as

Ketvirtadienį Dakaro ralio dalyviai paliko Peru kopas ir akis į akį susidūrė su nauju iššūkiu – Bolivijos aukštikalnėmis. Šeštas Dakaro greičio ruožas vyko nebe smėlio kopose, bet ant kieto grunto, klasikinio ralio tipo keliuose, kuriuose teko pakilti į 4,7 km aukštį.
iliustracija2018-01-12 09:32:24

Pasiekus Dakaro pusiaukelę, auga lietuvių greitis

Trys lietuviški ekipažai Dakaro ralio greičiausiųjų dvidešimtuke. Svajonė? Ne, tai – realybė. Tiesa, tik viename etape – penktas greičio ruožas automobilių įskaitoje dalyvaujantiems lietuviams buvo itin sėkmingas ir jie finišavo 17, 18 ir 20-oje vietose.
iliustracija2018-01-12 09:25:28

Paskelbtas geriausias telefonas su „Android“ operacine sistema

Įtakingas „Android“ sistemos telefonų apžvalgos žurnalas „Android Authority“ išrinko geriausią 2017 metų išmanųjį telefoną. Juo tapo praėjusių metų pabaigoje pristatytas „Huawei Mate 10 Pro“. „Huawei“ flagmanas buvo įvertintas dėl dirbtinio intelekto ir jo teikiamų galimybių vartotojams.
iliustracija2018-01-11 19:51:05

Lietuvos paštas mažina popierinių pranešimų siuntimą

Nuo šiol apie gautą ir pašte saugomą tiek registruotąją, tiek paprastąją pašto siuntą gavėjai bus informuojami SMS žinute. Lietuvos pašto klientų apklausa rodo, kad net 94 proc. respondentų patogiausiu informavimo apie gautą pašto siuntą būdu įvardina SMS žinutę.
iliustracija2018-01-11 19:47:42

Gerai išlaikėte bendrųjų gebėjimų testą? Galite gauti aukštesnes pareigas!

Valstybės tarnybos departamento atlikta analizė atskleidė, kad bendrųjų gebėjimų testo rezultatai susiję su pretendentų galimybėmis laimėti aukštesnės pareigybės konkursą.
iliustracija2018-01-11 19:39:43

Kūdikiai Lietuvoje bus skiepijami nuo B tipo meningokoko

Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga pasirašė įsakymą, kuriuo į vaikų profilaktinių skiepijimų kalendorių yra įtraukiami skiepai nuo B tipo meningokokinės infekcijos. Planuojama, kad kūdikiai bus pradėti skiepyti jau šių metų liepos mėnesį, kai tik bus nupirktos ir į Lietuvą pristatytos vakcinos.
iliustracija2018-01-11 19:36:23

Nuo šeštadienio savaitgaliais pradeda kursuoti traukiniai Vilnius-Daugpilis

Nuo šeštadienio, sausio 13 d., „Lietuvos geležinkelių" traukiniai pradeda kursuoti nauju maršrutu. Per 2 val. 30 min. truksiančią kelionę keleiviai iš Vilniaus savaitgaliais galės pasiekti antrą didžiausią Latvijos miestą - Daugpilį.
iliustracija2018-01-11 19:33:09

8000 eurų vertės loterijos bilieto laimėjimą pasisavinę sukčiai - teisme

Šiaulių apygardos Telšių apylinkės prokuroras Marius Fokas baigė ikiteisminį tyrimą ir teismui perdavė baudžiamąją bylą dėl praėjusių metų birželį N. Akmenėje galimai pasisavinto loterijos bilieto laimėjimo.
iliustracija2018-01-11 19:23:58

Europos Komisija siūlo investuoti į pasaulinės klasės Europos superkompiuterius

Europos Komisija planuoja kartu su valstybėmis narėmis investuoti į pasaulinės klasės Europos superkompiuterių infrastruktūros kūrimą. Superkompiuterių reikia, kad būtų galima apdoroti vis didesnius duomenų kiekius.
iliustracija2018-01-11 19:20:59

Nuo pneumokokinės infekcijos gali pasiskiepyti daugiau rizikos grupių asmenų

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras informuoja, kad nuo pneumokokinės infekcijos nemokamai jau gali pasiskiepyti daugiau rizikos grupėms priklausančių asmenų. 2018 m. sausio 1 d. papildytas rizikos grupėms priklausančių suaugusių asmenų, kurie skiepijami valstybės lėšomis, sąrašas.
iliustracija2018-01-11 19:13:38

"Sniego susitikime" - regiono saugumo užtikrinimo scenarijai

Lietuvos Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė geopolitinius iššūkius, Europos ir transatlantinį saugumą aptarė su tradicinio „Sniego susitikimo" dalyviais. Mažuoju Davosu vadinamas susitikimas kasmet į neformalias diskusijas sutraukia žymiausius užsienio ir saugumo politikos ekspertus iš viso pasaulio.
iliustracija2018-01-11 19:09:41

Lauksime betarpiškų atsakymų iš maisto produktų gamintojų

Šiandien Seime vykusiame Laikinosios tyrimų komisijos dėl maisto produktų kokybės posėdyje dalyvavo maisto produktų pardavėjų ir tiekėjų atstovai, kurie mėgino paaiškinti savo tiekiamų produktų skirtingos sudėties priežastis.
iliustracija2018-01-11 19:01:59

2018-ųjų šalies energetikos rinka: 4 pagrindiniai pokyčiai

Atgijusi nepriklausoma dujų rinka, naujos energinio efektyvumo iniciatyvos ir du mėnesius truksiantis jungties „NordBalt“ remontas – tai pagrindiniai veiksniai, šiemet turėsiantys didžiausią poveikį energijos rinkai Lietuvoje, prognozuoja bendrovė „Enefit“.
iliustracija2018-01-11 18:59:13

Peršalimo ligų pikas – priešaky: metas stiprinti imunitetą

Keičiantis orams auga sergamumas peršalimo ligomis, į tai reagavo ir „Maximos“ pirkėjai. Labiausiai padidėjo žolelių arbatų, medaus, imbierų šaknų ir česnakų paklausa. Peršalimo ligų piko laukiama sausio viduryje – vasario mėn., todėl svarbu ir toliau stiprinti imunitetą.
iliustracija2018-01-11 18:55:54

Asmeninė trenerė: kuo galima pakeisti 10 000 žingsnių kasdien

Atėjus naujiems metams kone kiekvienas sau dalija naujametinius pažadus ir tvirtina nuo dabar gyvensiantys sveikiau. Daugiau judės, užsiims aktyvia fizine veikla, nepamirš išgerti vandens.
iliustracija2018-01-11 18:51:14

CES 2018 – žvilgsnis į tai, kas jau šiais metais gali būti pasiūlyta pirkėjams

Tikram inovacijų gerbėjui 2018 metai prasidėjo sausio 8 d. Las Vegase (JAV), didžiausioje pasaulyje technologijų parodoje. Korporacijos milžinės ir mažyčiai startuoliai čia pristato ir kruopščiai tobulintus gaminius, ir beprotiškiausias vizijas.