iliustracija iliustracija iliustracija iliustracija iliustracija

Nobelio fizikos premija: kas yra gravitacinės bangos?

2017-10-05 10:49:03

2017 m. Nobelio fizikos premiją pasidalijo trys mokslininkai – amerikiečiai Kipas Thorne'as, Raineris Weissas ir Barry Barishas, reikšmingai prisidėję prie praėjusių metų vasario mėnesį paskelbto gravitacinių bangų atradimo.

Šis atradimas yra beveik keturis dešimtmečius trukusio LIGO (Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory) projekto kulminacija. K. Thorne'as ir R. Weissas LIGO inicijavo dar 1984 m., 1997-aisiais B. Barishas tapo jo vadovu. LIGO gravitacines bangas aptiko 2015 m. rugsėjo 14 d. – vieną dieną prieš oficialiai pradedant tuo metu pažangiausios detektoriaus konfigūracijos stebėjimų programą.

Gravitacines bangas skleidžia kiekvienas masę turintis objektas, judantis su pagreičiu – greitėdamas, lėtėdamas arba keisdamas judėjimo kryptį. Tačiau daugumos šių objektų skleidžiamos bangos yra pernelyg silpnos, kad jas būtų įmanoma aptikti. „Tik patys masyviausi ir greičiausiai judantys objektai, tokie kaip juodosios skylės, erdvę supurto taip, kad signalas aptinkamas net už milijardų šviesmečių. Aptiktasis gravitacinių bangų signalas atsklido iš juodųjų skylių poros, kurios sukosi viena aplink kitą, suartėjo, susilietė ir susijungė į vieną. Signalą, atsklindantį iš tokio įvykio, teoriškai apskaičiavo Albertas Einsteinas dar 1915 m., taigi atradimas įvyko praėjus lygiai šimtui metų po pirmosios prognozės“, – pasakojo Vilniaus universiteto Teorinės fizikos ir astronomijos instituto docentas dr. Kastytis Zubovas.

Pasak mokslininko, gravitacinės bangos sklinda šviesos greičiu ir vis silpnėja, taigi, nors prie juodųjų skylių poros erdvės ištempimas ir suspaudimas yra panašios amplitudės kaip ir pats erdvės regionas, pasiekusios Žemę bangos tampa tokios silpnos, kad tik moderniausi detektoriai pajėgia jas aptikti.

Šiuo metu aptikti jau keturi gravitacinių bangų signalai. Pirmi trys atsklido iš besijungiančių juodųjų skylių porų, paskutinis, paskelbtas vos prieš savaitę – iš neutroninių žvaigždžių poros. Šie atradimai įrodė, kad juodosios skylės, 15–50 kartų masyvesnės už Saulę, egzistuoja. Taip pat visiškai patvirtinta bendrosios reliatyvumo teorijos prognozė.

„Bet didžiausia naujovė, kurią mums davė gravitacinės bangos, yra galimybė visiškai kitaip tyrinėti Visatą. Iki šiol visi tyrimai buvo daromi tik remiantis elektromagnetinių bangų – nuo radijo iki gama spindulių, įskaitant ir regimąją šviesą – stebėjimu. Elektromagnetines bangas skleidžia ne visi objektai – pavyzdžiui, juodosios skylės nieko nespinduliuoja. Be to, kosmose sklindančias elektromagnetines bangas gali sugerti pakeliui pasitaikantys dulkių ar dujų debesys, taigi mus pasiekia ne visi spinduliai, kuriuos koks nors šaltinis paskleidė mūsų link“, – dėstė astrofizikas.

Gravitacinės bangos su tokiomis problemomis nesusiduria, tad jos leidžia tyrinėti objektus, kurie nieko nespinduliuoja arba yra dengiami didžiulių dulkių sluoksnių. Pirmieji trys gravitacinių bangų signalai aptikti dviem LIGO detektoriais – didžiuliais interferometrais, esančiais JAV. Paskutinis signalas aptiktas bendradarbiaujant su Italijos konsorciumu VIRGO. Trijų detektorių duomenys leido gerokai tiksliau nustatyti šaltinio padėtį. Ta kryptimi netrukus buvo nukreipti teleskopai, ieškantys galimo elektromagnetinių signalų šaltinio, sutampančio su gravitacinių bangų šaltiniu.

Pasak dr. K. Zubovo, gravitacinių bangų astronomija žengia tik pirmuosius žingsnius, bet jos potencialas – milžiniškas. Juodųjų skylių ir neutroninių žvaigždžių tyrimai, iš jų išplaukiančios išvados apie žvaigždžių formavimąsi reikšmingai papildys turimas astronomines žinias. Ir nors Lietuvos mokslininkai tiesiogiai neprisideda prie gravitacinių bangų paieškų, lietuvių indėlis į įvairias Europos kosmoso agentūros misijas padės pagilinti supratimą apie Visatą.

Naujienos komentarai

Jūsų el. paštas:

iliustracija2019-01-16 08:48:05

Lietuvių platformos „CUJO AI” saugumo sprendimai užkariauja JAV rinką

„CUJO AI” teikia kibernetinio saugumo sprendimus dviems didžiausioms telekomunikacijų kompanijoms: „Charter Communications“ ir „Comcast“. „CUJO AI“ dirbtinio intelekto (AI) produktus kurti ir plėtoti inovatyvias paslaugas telekomunikacijų kompanijoms pradėjo 2018-aisiais.
iliustracija2019-01-16 08:24:49

Vaidotas Žala ir Saulius Jurgelėnas aštuntą Dakaro etapą įveikė vienuolikti

Kopos, fešfeš, paplūdimys – trys raktiniai žodžiai, apibūdinantys aštuntąjį Dakaro ralio etapą. Trečią dieną iš eilės Dakaro ralio organizatoriai nepagaili šių elementų visiems dalyviams, o jie lietuviams – visai naudingi.
iliustracija2019-01-16 08:20:37

Kiekvienam – savas Dakaras, siuvėjoms taip pat

Septintą kartą Dakaro ralyje dalyvaujantis Benediktas Vanagas išpopuliarino frazę „Kiekvienam savas Dakaras“, reiškiančią kiekvieno žmogaus užsibrėžtą tikslą ir siekį jį įgyvendinti.
iliustracija2019-01-16 08:06:52

Po klampaus septinto etapo „Agrorodeo“ ekipažas – 15-oje vietoje

Prieš septintojo greičio ruožo startą organizatoriai kalbėjo, jog tai bus didžiausias išbandymas visame 2019-ųjų Dakaro ralyje. Didžiuliai kopų masyvai, kanjonai, upių vagos – aplink San Chuan de Markoną jie rado pačių įvairiausių vietų ir su malonumu pasiuntė į jas maratoninių lenktynių dalyvius.
iliustracija2019-01-16 08:00:00

Dakaro ralio ištvermingieji – „vienišiai“

Pirmieji Dakaro ralio dešimtmečiai priminė entuziastų, kurie nusprendė pasivaržyti dykumoje, lenktynes. Nors ralyje daugėjo profesionalių dalyvių, turinčių dideles palaikymo komandas, kiekvienais metais varžydavosi kelios dešimtys romantikų – vienišų motociklininkų.
iliustracija2019-01-16 07:51:05

„Agrorodeo“ šeštame Dakaro etape finišavo 11 vietoje

Po poilsio dienos Dakaro ralio dalyviams teko ilgiausias išbandymas visame 2019-ųjų maratone – sekmadienį jie turėjo įveikti daugiau nei 800 kilometrų. Po akmenuotų kanjonų sportininkai vėl grįžo į kopas, kurios bene kiekvieno ekipažo narius privertė pamojuoti kastuvais.
iliustracija2019-01-16 07:43:31

17, 1 900, 2 milijonai – ką reiškia šie skaičiai, kai kalbame apie Dakaro ralį?

„AmaurySportOrganization“ organizuoja kelias dešimtis įvairiausių renginių kiekvienais metais, tarp jų ir tokius žinomus kaip „Tour de France“ dviračių lenktynės ar Dakaro ralis. Pastarajame dalyvauja šimtai sportininkų, žurnalistų ir tūkstančiai gerbėjų, o įvairiose platformose naujienas seka milijonai.
iliustracija2019-01-12 17:58:44

Seimas spręs dėl rūkymo ribojimų

Seimas pradėjo svarstyti Seimo nario Antano Vinkaus pristatytas Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo pataisas (projektas Nr. XIIIP-815(3), kuriomis siūloma įvesti papildomus rūkymo ribojimus.
iliustracija2019-01-12 13:12:01

Diplomatai dalyvavo tradiciniame bėgime „Gyvybės ir mirties keliu"

Sausio 12 dieną Vilniuje, minint 28-ąsias Sausio 13-osios įvykių metines, 28-ąjį kartą organizuotame pagarbos bėgime „Gyvybės ir mirties keliu" dalyvavo ir Lietuvos diplomatai bei Lietuvoje reziduojančio užsienio valstybių diplomatinio korpuso nariai.
iliustracija2019-01-12 12:55:08

Seimas pritarė Lietuvos antstolių rūmams: leista skolintis varžytynių pirkiniams

Nuo 2019 m. liepos varžytynių pirkiniui bus galima skolintis, jį įkeičiant kredito davėjui. Sausio 11 d. Seimas pritarė Civilinio proceso kodekso straipsnių pakeitimo įstatymo projektui (XIIP-4110(2)), kuris suteikia galimybę įkeisti išvaržomą areštuotą turtą ir jį įsigyti skolintomis lėšomis.
iliustracija2019-01-12 12:49:09

Siūloma papildyti informavimo priemonėse draudžiamą skelbti informaciją

Seimas pradėjo svarstyti Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos seniūno Ramūno Karbauskio pristatytas Visuomenės informavimo įstatymo pataisas (projektas Nr. XIIIP-3118), kuriomis siūloma perkelti į nacionalinę teisę Direktyvos nuostatas.
iliustracija2019-01-12 08:02:09

Paaiškėjo, kam atiteko įmonės dovanojamas automobilis

Metų pabaigoje daugybė žmonių socialiniuose tinkluose dalinosi Marijampolėje įsikūrusios įmonės „Nermeka“ gražia iniciatyva šeimai ar organizacijai padovanoti įmonės tikslams nebenaudojamą ekonomišką ir tvarkingą automobilį.
iliustracija2019-01-12 07:44:18

Seimo nario B. Matelio pranešimas: dėl Konstitucijos 55 straipsnio pakeitimo

Įregistravau pasiūlymą dėl Konstitucijos 55 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto. Jame siūlau Seimo narių skaičių sumažinti iki 131 nario. Mano teikiamas pasiūlymas galėtų paskatinti ieškoti ir surasti kompromisą, kurio reikia tiek politikams, tiek ir susiskaldžiusiai visuomenei.
iliustracija2019-01-12 07:35:39

Penktame Dakaro etape „Agrorodeo“ ekipažas užėmė 23 vietą

Dakaro ralis pasiekė pusiaukelę – penktadienį (Peru laiku) sportininkai įveikė penktąjį greičio ruožą iš dešimties. Pirmoji jo dalis sportininkams atnešė daugybę iššūkių, jų netrūksta ir „Agrorodeo“ komandai.
iliustracija2019-01-11 16:24:04

Sistemingi „valstiečių“ bandymai riboti žiniasklaidą yra grėsmė Lietuvai

Šiandien Seimas vėl grįžta prie nacionalinio transliuotojo (LRT) struktūros keitimo klausimo, o rytoj bus svarstomas dar vienas Visuomenės informavimo įstatymo keitimas, kuriuo norima drausti informaciją, skatinančią nepasitikėjimą ar nepasitenkinimą valstybinėmis institucijomis.
iliustracija2019-01-11 13:43:50

Nustebsite sužinoję, į kuriuos renginius 2018-ais parduota daugiausiai bilietų

Didžiausia šalies bilietų platinimo bendrovė „Tiketa“ praėjusius metus užbaigė įgyvendinusi savo tikslus – antrus metus iš eilės pardavė kiek daugiau nei milijoną bilietų. Nors 2018-aisiais „Tiketa“ siūlė įsigyti bilietų net į 9,8 tūkst. renginių, maždaug septintadalis visų parduotų bilietų buvo nupirkta į 10 populiariausių praėjusių metų renginių.
iliustracija2019-01-11 13:38:09

Gyvsidabrio era baigėsi: kaip išsirinkti tinkamiausią termometrą?

Pakilusi kūno temperatūra - vienas iš svarbiausių užklupusio peršalimo ar gripo simptomų, o būtent nuo tikslaus temperatūros išmatavimo priklauso ir tai, kokių gydymo priemonių reikėtų skubiai imtis. Atsisakius senųjų gyvsidabrio termometrų, vaistinėse galima rasti bent kelių rūšių naujų prietaisų.
iliustracija2019-01-11 13:34:29

Europos žurnalistai iš Lietuvos vadovų reikalauja užtikrinti LRT nepriklausomumą

Dvi įtakingos tarptautinės žiniasklaidos organizacijos - Europos spaudos ir žiniasklaidos laisvės centras (ECPMF) bei Europos žurnalistų federacija (EFJ) - išplatino kreipimąsi į Lietuvos Ministrą Pirmininką, Seimo Pirmininką ir Seimo narius, ragindami užtikrinti visuomeninio transliuotojo nepriklausomumą.
iliustracija2019-01-11 13:31:31

Pirmą kartą 3 valandų tiesioginis TV tiltas sujungs Lietuvą ir Ukrainą

Beveik 3 val. truksiantis tiesioginis TV tiltas tarp Lietuvos ir Ukrainos, abiejų valstybių prezidentai, dvi televizijos studijos su garsiais visuomenės veikėjais, tiesioginiai reportažai iš karščiausių karo Rytų Ukrainoje taškų ir populiariausios abiejų šalių muzikinės žvaigždės.
iliustracija2019-01-11 13:25:13

Fantazijai ribų nėra: kokias brangių daiktų slaptavietes renkasi lietuviai?

Nuo ilgapirščių neapsaugotas nė vienas namas ar butas. Statistika rodo, kad ištiriama maždaug apie 23 proc. visų įsilaužimų į privačią gyventojų erdvę. Dėl šios priežasties išvykdami arba nenorėdami laikyti brangiausių daiktų akivaizdžiose vietose, žmonės randa būdų namuose įsirengti itin originalias slaptavietes.
iliustracija2019-01-11 13:21:22

Programuoti išmokę vaikai sieks prikelti žaislus antram gyvenimui

Lietuvos moksleiviai informacinių technologijų pamokų metu pirmą kartą seniems žaislams bandys suteikti gyvybę. „Kompiuteriukai vaikams“ pradeda akciją „Kompiuteriukų ralis – IT pamokas keičianti kelionė“ ir drauge su „Pildyk“ penktadienį 20 šalies mokyklų įteikė „Micro:bit“ kompiuteriukų komplektus, kurie informatikos leis mokytis šiuolaikiškai.
iliustracija2019-01-11 13:13:25

Maratono etapo pradžia „Agrorodeo“ ekipažui – 23-oje vietoje

Ketvirtas ir penktas Dakaro etapai – išskirtiniai tarp visų dešimties 2019-ųjų ralyje. Tai – vadinamieji maratono etapai: vieną dieną finišavę, sportininkai automobilius kitai dienai turi paruošti patys, be mechanikų pagalbos.
iliustracija2019-01-11 05:15:57

Klausiate – atsakome: kam kompensuojami skiepai nuo tymų?

Ligonių kasų specialistai pastaruoju metu sulaukia vis daugiau gyventojų klausimų dėl skiepų nuo tymų. Gyventojai teiraujasi, kam šie skiepai priklauso, ar reikia už juos mokėti, kur reikėtų kreiptis?
iliustracija2019-01-10 10:33:26

Siūloma racionaliai koreguoti nacionalinio transliuotojo valdymą bei kontrolę

Seimo nariai parengė ir įregistravo Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo pakeitimo projektą, kuriuo siūlo racionaliai koreguoti Lietuvos radijo ir televizijos (LRT) Tarybos sudarymo principus pagal britų nacionalinio transliuotojo BBC analogiją.
iliustracija2019-01-10 10:27:39

Permokas už įvairias paslaugas į namus neša tik sukčiai

Netikėkite pas jus į namus atėjusiais nepažįstamais asmenimis, kurie prisistato vandenų, dujų ar elektros ūkio atstovais ar socialiniai darbuotojais ir išreiškia norą grąžinti jums permoką už suteiktas paslaugas. Nė viena oficiali institucija piniginių operacijų klientų namuose neatlieka.
iliustracija2019-01-10 08:44:54

Singapūras – draugiškiausias pasaulio miestas, kuriame griežčiausios bausmės

Ar įsivaizduojate, kaip galėtų atrodyti rojaus sodai? Turėdami progą būtinai nuvykite į Singapūrą. Jau vien atsidūrę šio miesto-valstybės centre galėsite lengvai nusigauti į garsųjį botanikos sodą, kuris įrašytas į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą.
iliustracija2019-01-10 08:38:35

2018-ieji baigėsi dujų kainos Europos rinkose nuosmukiu

Pilnos dujų saugyklos, prisotinta momentinių SGD krovinių rinka bei krentančios pasaulinės naftos kainos – tokios tendencijos vyravo gruodžio mėnesį Europos dujų rinkose. Tai bei šiltesni nei įprasta tokiu metu orai lėmė netipišką besitęsiantį dujų kainų kritimą nuo spalio.
iliustracija2019-01-10 08:34:01

Ar dėl krentančių biokuro kainų pigs šildymas?

Rudenį, pabrangus biokurui, visuomenė nerimavo ir baiminosi išaugsiančių šildymo kainų. Tačiau netrukus pati rinka susireguliavo ir pirmą kartą per penkerius metus šildymo sezono metu biokuras kainuoja tiek pat, kiek ir vasarą (2018-12-04 BALTPOOL WOOD CHIPS SPOT LITHUANIA indekso vertė buvo 184,92 Eur/tne).
iliustracija2019-01-10 08:13:30

Naujausias Z kartos tyrimas: trečdalis jaunuolių nori siekti karjeros IT srityje

Technologijų išmanymas, nauja darbo kultūra ir nuolatiniai pokyčiai – tai šiuolaikinės darbo rinkos kasdienybė. Skaičiuojama, kad iki 2020-ųjų metų net 20 proc. darbo jėgos sudarys asmenys, pasaulį išvydę trečiojo tūkstantmečio pradžioje.
iliustracija2019-01-10 08:04:03

EBU ragina Lietuvos valdančiuosius neskubėti ir užtikrinti LRT nepriklausomumą

Seime rengiantis svarstyti LRT įstatymo pataisas, Europos transliuotojų sąjunga (EBU) paragino Lietuvos valdančiąją daugumą imtis visų reikalingų priemonių užtikrinti LRT institucinę autonomiją bei turinio nepriklausomumą.