iliustracija iliustracija iliustracija
iliustracija iliustracija

Nobelio fizikos premija: kas yra gravitacinės bangos?

2017-10-05 10:49:03

2017 m. Nobelio fizikos premiją pasidalijo trys mokslininkai – amerikiečiai Kipas Thorne'as, Raineris Weissas ir Barry Barishas, reikšmingai prisidėję prie praėjusių metų vasario mėnesį paskelbto gravitacinių bangų atradimo.

Šis atradimas yra beveik keturis dešimtmečius trukusio LIGO (Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory) projekto kulminacija. K. Thorne'as ir R. Weissas LIGO inicijavo dar 1984 m., 1997-aisiais B. Barishas tapo jo vadovu. LIGO gravitacines bangas aptiko 2015 m. rugsėjo 14 d. – vieną dieną prieš oficialiai pradedant tuo metu pažangiausios detektoriaus konfigūracijos stebėjimų programą.

Gravitacines bangas skleidžia kiekvienas masę turintis objektas, judantis su pagreičiu – greitėdamas, lėtėdamas arba keisdamas judėjimo kryptį. Tačiau daugumos šių objektų skleidžiamos bangos yra pernelyg silpnos, kad jas būtų įmanoma aptikti. „Tik patys masyviausi ir greičiausiai judantys objektai, tokie kaip juodosios skylės, erdvę supurto taip, kad signalas aptinkamas net už milijardų šviesmečių. Aptiktasis gravitacinių bangų signalas atsklido iš juodųjų skylių poros, kurios sukosi viena aplink kitą, suartėjo, susilietė ir susijungė į vieną. Signalą, atsklindantį iš tokio įvykio, teoriškai apskaičiavo Albertas Einsteinas dar 1915 m., taigi atradimas įvyko praėjus lygiai šimtui metų po pirmosios prognozės“, – pasakojo Vilniaus universiteto Teorinės fizikos ir astronomijos instituto docentas dr. Kastytis Zubovas.

Pasak mokslininko, gravitacinės bangos sklinda šviesos greičiu ir vis silpnėja, taigi, nors prie juodųjų skylių poros erdvės ištempimas ir suspaudimas yra panašios amplitudės kaip ir pats erdvės regionas, pasiekusios Žemę bangos tampa tokios silpnos, kad tik moderniausi detektoriai pajėgia jas aptikti.

Šiuo metu aptikti jau keturi gravitacinių bangų signalai. Pirmi trys atsklido iš besijungiančių juodųjų skylių porų, paskutinis, paskelbtas vos prieš savaitę – iš neutroninių žvaigždžių poros. Šie atradimai įrodė, kad juodosios skylės, 15–50 kartų masyvesnės už Saulę, egzistuoja. Taip pat visiškai patvirtinta bendrosios reliatyvumo teorijos prognozė.

„Bet didžiausia naujovė, kurią mums davė gravitacinės bangos, yra galimybė visiškai kitaip tyrinėti Visatą. Iki šiol visi tyrimai buvo daromi tik remiantis elektromagnetinių bangų – nuo radijo iki gama spindulių, įskaitant ir regimąją šviesą – stebėjimu. Elektromagnetines bangas skleidžia ne visi objektai – pavyzdžiui, juodosios skylės nieko nespinduliuoja. Be to, kosmose sklindančias elektromagnetines bangas gali sugerti pakeliui pasitaikantys dulkių ar dujų debesys, taigi mus pasiekia ne visi spinduliai, kuriuos koks nors šaltinis paskleidė mūsų link“, – dėstė astrofizikas.

Gravitacinės bangos su tokiomis problemomis nesusiduria, tad jos leidžia tyrinėti objektus, kurie nieko nespinduliuoja arba yra dengiami didžiulių dulkių sluoksnių. Pirmieji trys gravitacinių bangų signalai aptikti dviem LIGO detektoriais – didžiuliais interferometrais, esančiais JAV. Paskutinis signalas aptiktas bendradarbiaujant su Italijos konsorciumu VIRGO. Trijų detektorių duomenys leido gerokai tiksliau nustatyti šaltinio padėtį. Ta kryptimi netrukus buvo nukreipti teleskopai, ieškantys galimo elektromagnetinių signalų šaltinio, sutampančio su gravitacinių bangų šaltiniu.

Pasak dr. K. Zubovo, gravitacinių bangų astronomija žengia tik pirmuosius žingsnius, bet jos potencialas – milžiniškas. Juodųjų skylių ir neutroninių žvaigždžių tyrimai, iš jų išplaukiančios išvados apie žvaigždžių formavimąsi reikšmingai papildys turimas astronomines žinias. Ir nors Lietuvos mokslininkai tiesiogiai neprisideda prie gravitacinių bangų paieškų, lietuvių indėlis į įvairias Europos kosmoso agentūros misijas padės pagilinti supratimą apie Visatą.

Naujienos komentarai

Jūsų el. paštas:

iliustracija2019-03-22 16:23:23

ES lyderiai pritarė “Brexito” atidėjimui

Ketvirtadienis, kovo 21 d. (Briuselis). Europos šalių vadovai pritarė “Brexito” atidėjimui iki šių metų gegužės 22 d., jei JK Parlamentas kitą savaitę patvirtins Išstojimo susitarimą, arba iki balandžio 12 d., jei JK Parlamentas šį susitarimą atmes.
iliustracija2019-03-22 11:44:56

8 faktai apie vandenį

Lietuva turtinga gėlo vandens ištekliais ir bene vienintelė Europos valstybė, gerti naudojanti tik požeminį vandenį. Apie 2,5 mln. mūsų šalies gyventojų geriamąjį vandenį gauna iš centralizuoto vandentiekio tinklo. Turint omenyje Jungtinių Tautų duomenis, jog pasaulyje, apie 2,1 mlrd. žmonių vartoja nesaugų ar užterštą vandenį, turime tam tikrą privilegiją.
iliustracija2019-03-22 11:38:47

Seimo opozicinių frakcijų pranešimas: „Susitarta dėl opozicijos lyderės“

Šiandien Seimo Liberalų sąjūdžio (LS), Lietuvos socialdemokratų partijos (LSDP) ir Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) frakcijos sutarė dėl bendradarbiavimo, pasirašydamos bendrą susitarimą dėl opozicijos lyderio.
iliustracija2019-03-22 11:24:28

Atšventę penkiasdešimtmetį – į profilaktinę patikros programą

Storosios žarnos vėžys yra viena iš geriausiai gydomų virškinamojo trakto onkologinių ligų, jeigu ji diagnozuojama anksti. Kiekvienais metais Lietuvoje nustatoma apie 1 600 naujų ligos atvejų ir jų kasmet daugėja.
iliustracija2019-03-22 11:14:30

Turto įkeitimas - be notaro paslaugų ir papildomų mokesčių

Teisingumo ministerija peržiūri notariato veiklą, vertindama kai kurių paslaugų būtinumą ir įkainius. Parengtas turto įkeitimo registravimo reformos projektas, kuriame numatyta plačiau taikyti elektronines priemones turto įkeitimo sandoriuose.
iliustracija2019-03-22 11:01:02

Monospektaklių meistrės jubiliejus. Aktorei Birutei Mar – 50

Birutė Mar – šiuo pavardės trumpiniu aktorė, režisierė ir poetė Birutė Marcinkevičiūtė gerai žinoma ne tik Lietuvos, bet pasauliniame teatro kontekste, kovo 23 dieną jai sukanka 50 metų. Šiandien ją drąsiai galime vadinti aktore-lydere monodramos srityje.
iliustracija2019-03-22 10:04:11

Medicinos mokslų daktarė: reikia ieškoti ne ką išbraukti iš mitybos raciono

Medicinos mokslų daktarė: reikia ieškoti ne ką išbraukti iš mitybos raciono, o ką į jį įtraukti. Į sveikesnę mitybą atsigręžia vis daugiau žmonių, nusprendusių pakeisti mitybos įpročius ne tik todėl, kad sušlubavo sveikata, bet ir tam, kad ateityje pavyktų to išvengti.
iliustracija2019-03-22 09:47:13

Tyrimas atskleidė – užsienio e. parduotuvėse perkame dažniau

Lietuviai užsienio elektroninėse parduotuvėse įsigyja beveik ketvirtadalį visų savo internetu perkamų daiktų. Tai – daugiau nei Europos vidurkis, rodo atliktas tyrimas. 23,4 proc. visų internetu pernai įsigytų prekių lietuviai pirko ne savo šalyje veikiančiose e. parduotuvėse.
iliustracija2019-03-22 08:02:22

Kelionė į Rusijos glūdumą: degantis mineralinis vanduo ir kita

"Is there a story"? Kai Vokietijos televizijos prodiuseris Maiklas pasakė, kad reikia dar vieno filmo apie geležinkelius, pasiūliau nufilmuoti legendinį Alapajevsko siauruką. Jis – ilgiausias siaurukas, įsikūręs pačiame Urale, kuriuo kasdien vis dar vežami keleiviai.
iliustracija2019-03-22 07:57:00

Eismo įvykių deklaracijų pildymo klaidos: dėl streso, iš nežinojimo, piktybinės

Gauti teisingai ir aiškiai užpildytą eismo įvykio deklaraciją draudikų darbo praktikoje – retas reiškinys. Tiesa, ne visiškai aiškiai nurodytos eismo įvykio aplinkybės ar patirti apgadinimai dažniausiai netrukdo nustatyti tikrojo kaltininko.
iliustracija2019-03-22 07:47:22

Gyvybės paieškos Visatoje: didžiausia tikimybė rasti pirmykščius organizmus

Vilniaus universitetas (VU) ir advokatų kontora GLIMSTEDT pakvietė į ketvirtąją šių mokslo metų atvirų paskaitų ciklo LEAD paskaitą, skirtą kosmosui ir nežemiškos gyvybės paieškoms Saulės sistemoje bei už jos ribų.
iliustracija2019-03-22 07:40:55

Medicinos banko klientams – modernus identifikavimo sprendimas

Nuo šiol Medicinos banko klientai prie savo paskyrų internete gali jungtis ir naudodamiesi modernia identifikacijos priemone – mobiliąja programėle „Smart-ID“, kurią sukūrė „SK ID Solutions“. Kitų Lietuvos didžiųjų bankų klientai jau turi galimybę naudotis šiuo Estijos eID tiekėjo sprendimu.
iliustracija2019-03-21 19:45:58

Lietuvos nacionalinio dramos teatro „Didvyrių aikštė“ – vėl Prancūzijoje

„Sceaux – išskirtinis „Didvyrių aikštės“, 2016-ųjų Avinjono festivalio šedevro, pristatymas“. Šitaip Lietuvos nacionalinio dramos teatro spektaklį – Thomaso Bernhardto „Didvyrių aikštę“, režisuotą lenkų teatro grando Krystiano Lupos – pasitinka kovo mėnesio Prancūzijos žiniasklaida.
iliustracija2019-03-21 16:12:02

Ekspertai pataria: kaip žinoti, kad atėjo metas keisti automobilį

Automobilyje žmonės praleidžia itin daug laiko – nuo miesto kamščių iki darbo kelionių ar atostogų Europoje. Net ir tobulėjant automobilių technologijoms, jis netampa amžinu – dėvisi, tad galiausiai tenka priimti sprendimą jį pakeisti. Svarbiausias klausimas – kada metas tai daryti?
iliustracija2019-03-21 16:07:28

Darbuotojai tampa aukso vertės: sveikatos draudimu vilioja ne tik IT specialistą

Įmonėms vis stipriau įsijungiant į kovą dėl geriausių darbuotojų, keičiasi ir jiems siūlomų motyvacinių priemonių paketas. Viena iš pastebimiausių tendencijų – besiplečianti darbuotojų sveikatos draudimo rinka, kuri, draudikų teigimu, 2018 m. augo 24 proc.
iliustracija2019-03-21 16:01:58

D. Ulvydas: norėjau atskleisti, koks žmogus yra Dalia Grybauskaitė

Pasirodžius Donato Ulvydo filmo „Valstybės paslaptis“ anonsui, dažniausias klausimas, kurio sulaukia režisierius, – ar bus praskleisti tik didžiosios politikos užkulisiai, ar pamatysime Prezidentę ne tik politikoje, bet ir kasdieniame gyvenime?
iliustracija2019-03-21 15:52:44

7 klausimai, kurių negalima pamiršti prieš perkant naują telefoną

Kiekvienais metais gamintojai pristato vis naujesnius ir pažangesnius išmaniuosius telefonus, tad kasmet darosi vis sunkiau atsispirti pagundai įsigyti naujutėlaitį telefoną.
iliustracija2019-03-20 19:46:09

Šokiruojantys skaičiai – beveik trečdalis žmonių dantis valo tik kartą per dieną

Gera burnos higiena ir tinkama dantų priežiūra yra kelias sveikos šypsenos link. Ir nors atrodo, kad kiekvienas žinome, kad dantis valyti reikėtų du kartus per dieną ir ne trumpiau nei dvi minutes, kompanijos „Philips“ atliktos apklausos rezultatai šokiruoja.
iliustracija2019-03-20 19:39:41

VMI skelbia pajamų deklaravimo startą

Šiemet gyventojams palankus laikas prisiminti kadaise pamirštus mokesčius – pateikus ar patikslinus senas deklaracijas, už praeityje nesumokėtus mokesčius VMI neskaičiuos delspinigių. Valstybinė mokesčių inspekcija (toliau – VMI) informuoja, kad Elektroninio deklaravimo sistemoje (deklaravimas.vmi.lt) 1,9 mln. gyventojų VMI suformavo metines pajamų deklaracijas.
iliustracija2019-03-20 19:36:04

Laimės diena: 4 programėlės gyvenimo pilnatvei

Ar jaučiatės laimingi? Šiandien, kovo 20-ąją, minima Tarptautinė Laimės diena, todėl technologijų kūrėjai dalijasi išmaniais patarimais, kaip ją atrasti. Arnoldas Lukošius, „Tele2 Inovacijų biuro“ ekspertas, pristato 4 išmaniąsias programėles, kurios padės puoselėti arba tiesiog pastebėti laimę savo kasdieniniame gyvenime.
iliustracija2019-03-20 19:32:59

Vilniaus oro uoste – nauja oro bendrovė ir skrydžiai į Vieną

Nuo spalio mėnesio reguliarius skrydžius iš Vilniaus oro uosto į Austrijos sostinę Vieną pradės vykdyti nauja oro bendrovė „Laudamotion“. Kompanijos atstovų teigimu, skrydžio bilietų prekyba prasidės jau kovo 20 dieną.
iliustracija2019-03-19 16:30:09

Pasaulinė transporto pramonės paslaugų lyderė steigia paslaugų centrą Lietuvoje

Inžinerinius sprendimus transporto priemonių ir įrangos veiksmingumui, našumui ir tvarumui gerinti kurianti bendrovė „Dana Incorporated" paskelbė atidaranti paslaugų centrą Vilniuje.
iliustracija2019-03-19 16:23:57

m.Ticket startuoja atsiskaitymas banko kortelėmis ir bilietų perkėlimas

Geros naujienos sostinės viešojo transporto keleiviams - atnaujinta daugelio pamėgta mobilioji programėlė m.Ticket. Nuo šiol jos naudotojai už viešojo transporto bilietus galės greitai ir patogiai atsiskaityti banko kortelėmis.
iliustracija2019-03-19 16:12:48

Specialistai primena: pasiskiepyti nuo erkių kuo anksčiau – tuo geriau

Šylantys pavasario orai naujam sezonui prižadins ne tik gamtą bet ir erkes, kurių platinamomis ligomis Lietuvoje kasmet suserga keli tūkstančiai žmonių. Draudikai pastebi, kad kovo mėnuo yra tarsi riba, po kurios atsiranda reali galimybė apsikrėsti erkių pernešamomis ligomis.
iliustracija2019-03-19 16:09:28

Y karta: lojali darbdaviui, kol mato karjeros galimybes

Apie penktadalį šalies gyventojų sudaro Y arba Tūkstantmečio kartos atstovai, gimę 1982–2004-aisiais. Apsupti gyvenimo realybe, kurios kasdienybe tapo mobilusis ryšys, kompiuteriai, internetas, socialiai tinklai, kompiuteriniai žaidimai, Y karta užaugo vertindama technologijų pasiekimus.
iliustracija2019-03-19 16:02:43

Lūžis: dirbtinio intelekto pagalbos prašome ne tik veiklai efektyvinti

Naujausias „Microsoft“ tyrimas rodo, kad verslininkai dirbtinį intelektą (DI) mato jau ne tik kaip pagalbininką efektyvinant veiklą, bet ir priimant strateginius verslo sprendimus. Į pastaruosius gebėjimus turintį DI žada investuoti net pusė apklaustų sparčiai augančių bendrovių vadovų.
iliustracija2019-03-19 15:56:57

Kaip vaiko tinginystę paversti į genialumą?

Didžiausi tinginiai - geriausi išradėjai. Kiekvienoje šeimoje turime žmogų, kurį atitinka tinginio apibūdinimas. Tinginystė iš pirmo žvilgsnio atrodo kaip absoliučiai nereikalinga žmogaus savybė, stabdanti jo tobulėjimą. Tačiau tinginystė gali būti raktas į ilgalaikę vaiko sėkmę.
iliustracija2019-03-19 15:52:00

„Tele2“ tyrimas: kas lemia kliento pasirinkimą nekeisti paslaugų tiekėjo?

Kovo 19 d. daugelyje pasaulio šalių minima kliento diena. Technologijų lyderės „Tele2“ vidinis tyrimas atskleidė, kas lemia kliento pasirinkimą pasilikti su esamu paslaugos tiekėju arba jį pakeisti. Maždaug 7 iš 10 esamų klientų apsisprendimą nekeisti dabartinio paslaugų tiekėjo nulemia aptarnavimo kokybė.
iliustracija2019-03-19 15:44:38

Už mieste turėtą žemę bus atlyginama ir mišku

Nacionalinė žemės tarnyba (NŽT) primena, kad nuo šio mėnesio piliečiams už mieste turėtą valstybės išperkamą žemę galės būti atlyginama lygiaverčiu miško plotu kaimo vietovėje.
iliustracija2019-03-19 15:41:09

Lietuviai pristatė analogų pasaulyje neturinčią platformą

Kauniečių įkurta tarptautinė technologijų kompanija „Heficed“ sukūrė pirmąją pasaulyje IP adresų ir tinklo infrastruktūros valdymo platformą „Switch“. Ji leidžia įmonėms sutaupyti laiko ir kitų išteklių valdant turimus IP adresus bei infrastruktūrą.